Sabtu, 9 Januari 2016

KEIKLASAN HATI KEPADA HATI MANUSIA KEPADA PECIPTA







IKLAS BAB2-:

Para Ulama telah sepakat bahwa niat itu sangat penting dalam menentukan sahnya suatu ibadah. Niat termasuk rukun pertama dalam setiap melakukan ibadah. Tidaklah sah suatu ibadah, seperti shalat, puasa, zakat maupun haji dan lain-lain, jika dilakukan tanpa niat atau dengan niat yang salah.
Setiap orang akan mendapatkan apa yang dia niatkan, jika niatnya baik (ikhlas) maka yang dia terima adalah kebaikan dari Allah dan jika niatnya tidak baik, maka dia tidak akan menerima kebaikan dari Allah.
Sebagaimana sabda Rasulullah saw yang berbunyi:
وَاِنمَا لِكُلِ امْرِئٍ مَا نَوَى
Artinya:
“Dan tiap-tiap orang akan mendapatkan apa yang dia niatkan”.
Suatu perbuatan yang secara lahiriahnya baik, tetapi niatnya tidak baik maka dia tidak akan mendapatkan kebaikan. Dan perbuatan dosa, walaupun niatnya baik, tetap mendapatkan hukuman. Jadi, ganjaran dan pahala dari Allah itu hanya dapat diperoleh oleh orang-orang yang berbuat kebajikan karena Allah dan Rasul-Nya semata-mata. Perbuatan-perbuatan kebajikan tidak dipandang baik oleh Allah, kalau tidak disertai dengan niat yang ikhlas.  Dan niat yang ikhlas itu adalah ketetapan hati mencari keridhaan Allah dalam melakukan segala kebajikan.
Zu an-Nun al-Mishri menjelaskan bahwa ada tiga tanda-tanda ikhlas, yaitu:
ثَلَاثٌ مِنْ عَلَامَةِ اْلاِخْلَاصُ اِسْتَوَا اْلمَدْحَ والذم من العامة ونسيان رؤية اْلعَمَلِ فِى اْلاَعْمَالِ راقْتِضَاءُ ثَوَابِ اْلاَعْمَالِ فِى اْلاَخِرَةِ[3]
“Tanda ikhlas ada tiga: pujian dan cercaan dari manusia sama saja baginya, melupakan amal yang telah dilakukannya, dan hanya mengharapkan ganjaran amalnya di akhirat”.



Asalamualaikum sahabat sekalian,marilah berkogsi apa yang saya ada tidaklah besar mana ilmu Yang ada di gunakan untuk diri sendiri dan iklas di kogsikan bersama,walaupun hanya topik biasa,topik ini lah jugak ramai yang tidak katham-khatamnya dan topik inilah juga yang biasa di engkari secara sengaja ataupun terlupa dan alpa atau semangnya tidak pernah tau,hanya sedikit ilmu mungkin menambahkan ilmu-ilmu yang ada pada sahabat sekalian.mana yang di hati mengatakan benar ambilah sebagai pedoman hidup yang sementara ini.tajuk yang nak di kogsi tentang iklasnya hati kepada hati.di dalam tajuk yang saya bawa(buang yang salah ambil yang benar-mencari jalan yang di redhai)-redho Allah.

                   Iklas betmaksud seiklas hati memberi sesuatu berupa kebendaan dan berupa tenaga atau sesuatu ilmu yang nak di sampaikan tanpa mengira imbalan atau maksud lain meminta balasan di atas setiap yang di beri itu kepada manusia lain.contoh yang paling ringkas kita kata di dalam hati yang kita itu ikhlasnya membasuh tandas yang di huni oleh jiran sebilik kita,waktu yang sama hanya kita sahaja yang mencuci dan penyewa lain langsug tidak mahu menolong maka kita marah dan membebel kepada penyewa tersebut kerana tidak mau bekerjasama,di mana yang di katakan iklasnya?sedangkan masih mengharapkan balasan dan mengharap penghuni lain seperti kita itu mencuci juga,iklas itu letaknya di hati dan selain itu , selagi masih bersuara mengatakan yang aku iklas,saya iklas hingga terdengar oleh orang sekeliling itu masih tidak benaran iklasnya kita ,iklaslah kita Itu kepada sang pecipta nescaya kita akan ketemukan keiklasan yang sebenar di dalam hati.iklas itu hanya Allah yang tahu,kita itu selalunya mengatakan iklas tapi tidak tau makna bagaimana keyakinannya untuk mendapat manfaat dari ketidak iklasan yang di fikirkan iklas?mengapa cetek akal sedangkan Allah beri akal untuk kita berfikir.iklas kah kita itu jika masih mengungkit pemberian,penjagaan dan pengorbanan kita kepada anak atau kepada family kita sendiri jika masih mengingatkan pemberian kita itu kepada mereka serta bila kita itu di dalam selisih faham kita terus mengigatkan tentang kebaikan yang pernah di beri maka sia-sia saja iklas kita yang memang ada sebelumnya.

           
         Tanya hati iklas kah aku?tujuan mengungkit atau mengigatkan sesuatu yang penah di beri itu mengundag seseorag mendengar akan merasakan hebatnya kita itu pernah memberikan sesuatu,dan nescaya puji-pujian dari mulut mereka wah iyalah kamu ada memberi aku kan?walaupun dia tidak membalas memberikan apa imbalan kepada kita tetapi hati kita tidak banyak sekelumit riak dan tinggi diri itu ada maka itu juga tiada keiklasannya.
Seperti juga dalam topik lainnya tetapi bekisar tentag iklas seperti menunaikan haji ke mekah,mabrur kah haji yang di tunaikan jika dalam hati masih mengharapkan pangilan atau pangkat haji atau hajjah itu semata?di mana keiklasanmu beribadah kepada Allah?tdi kita bekisar tentang iklas tapi lebih kepada manusia kepada manusia itu sendiri,bagaimana iklas kita kepada sang pecipta?yang sebelum ini di jelaskan di dalam  tajuk yang sama iaitu iklas bab1,di sini hanya ingin menambahkan sedikit pengetahuan masih lagi di dalam bab keiklasan hati,berbalik pada tingginya darjat haji dan hajjah itu yang di pandang maka tidak takutkah kita itu kepada iklas yang berlandaskan nafsu dan mengundang riak ke arah ketaksuban hinggakan haji yang pada mulanya haji mabrur akan menjadi tidak,mana tidaknya setiap kali orang tidak memangil gelaran haji dan hajjah itu semahu hati dan tekad sampaikan perbetulkan pangilan orang kepada kita,kita itu mau juga di kenal sebagai yang mulianya seperti tiada dosa,yakinkah kita itu tidak lagi mengumpat dan mengata lebih lagi masih menyalahkan orang lain?kerana yakin yang hati itu sudah bersih dari dosa dan kekotoran,adakah iklasnya kita itu kepada Allah hanya untuk mendapat gelaran2 yang membanggakan dan membungakan hati seolah juga merasa diri bangga punya wang dan mampu ke tanah suci juga bole mendatangkan riak di hati.maka berhati-hatilah sentiasa di setiap langkah kita di kira luar dan dalam walaupun sebesar kuman.tidak berasa rugikah Kita semata Ke sana hanya untuk menyandang gelaran itu,iklas dan redhakan diri kepada Allah maka kita itu sedar yang apalah hebat sangat gelaran kalau hati masih di takuk lama hanya membazir waktu tenaga dan Wang ringgit jika kita masih tidak mengerti tentang keiklasan di hati bole mengundag Ke arah berlawanan kepada amalan2 kita yang lain juga seperti yang telah ada di bab1,renungkan dan selamat beramal.Oleh itu sebelum berkata-kata hendaklah memikirkan buruk baiknya.kerana sebelum ini teryata keiklasannya di sebabkan berkata yang mengikut rasa maka keiklasan itu tidak lagi bermaksud iklas.

        Maka lebih baik banyak berdiam dari berkata-kata benda yang tiada mendatangkan apa-apa faedah dan sentiasalah muhasabah diri dari terlalu memikirkan hal duniawi dan hal orag lain,perbanyakan bezikir itu yang di tuntut dan di kehendaki.

        Kerana akan halnya yang masih menyibukan hal duniawi semata maka mengundag kepada ketidak iklasanya melakukan,memberi dan melaksanakan ibadah dan suruhan yang masih imbalannya yang di letakkan di atas pertama di hati.tiada keiklasan di hati maka membuat sesuatu ibadah kerana terpaksa.iklas kepada Allah yakni menjurus kepada buatlah ibadah kerana kewajipan kita dari hamba kepada pecipta.Itu lebih afdal.

        Sentiasalah bertawakal dan tawadhok kepada Allah,sentiasa berhati hati semasa melakukan ibadahnya seperti tutur kata pasangkan niat-niat yang tak menjurus kepada tidak iklas,hendaklah kita berfikir sebelum bebicara kadang kita alpa menyebabkan asalnya iklas lalu nafsu kita menutupi keiklasan yang ada.

        Paling penting di tegaskan kita sentiasa berdoa kepada Allah supaya hari-hari yang kita lakukan dan kerjakan diberkati di dalam kehidupan seharian dengan membuat sesuatu kerja dan hal,kalimah Allah sentiasalah di hati, pasang akan doa di hati meminta ampun sentiasa kepada Allah setiap apa yang di lakukan, apa saja yang di lakukan mengundag rasa bersalah di hati makanya akan ketemulah keiklasan yang sebenar.yakinlah kebesarannya.jalan-jalan yang berliku terdapat duri halus di dalamnya seakan kita tidak sedar telah melanggarnya, hendaklah kita berwaspada ilmu yang sedikit tidak dapat menutupi kesalahan yang kita lakukan maka carilah galilah hingga ketemu jawapanya.akhiran penutup segala bicaraku kerana Allah taala kepada sahabat sekalian juga kepada diriku sendiri,maka sentiasalah kembali kepadanya setiap kali terasa melakukan salah,Allah maha mengetahui dan maha pengampun.

        Apapun sangkalan ini mengenai iklas,hanya Allah yang membaca dan menilai hati kita Yang sedalam-dalamnya iaitu tidak dapat di jangkau oleh fikiran dan hati manusia,yakni di lubuk hati yang paling dalam itu terletaknya iklas.wallahualam-nukilan iklas ozielys(menulis kerana Allah)jihad do atas pahaman sendiri-:/2.45am/10/1/16/sbt


     

     

       
               

Tiada ulasan:

Catat Ulasan